Bankkoder och e-identifiering för barn i korthet

  • Med bankkoderna kan barnet logga in i Nordeas mobil- och nätbank där hen ser sina egna banktjänster. Barnet kan till exempel se saldot på sitt konto, kolla pinkoden till sitt kort och spärra kortet om det förkommer. Med bankkoderna kan barnet bara logga in i Nordeas tjänster.
  • E-identifiering är ett identifieringsverktyg för stark autentisering som separat kan anslutas till barnets bankkoder på Nordeas kontor. Med sin e-identifiering och bankkoderna kan barnet också logga in i tredje parters tjänster, såsom i MittKanta eller FPA:s nättjänst. Barnet behöver e-identifiering också för att bekräfta betalningar på nätet eller i appar.

Hur får mitt barn nätbankskoder?

Vårdnadshavarna bedömer när barnet kan få bankkoder och börja använda dem självständigt. Med egna bankkoder kan barnet logga in i Nordeas mobil- och nätbank samt se de banktjänster som hen har. Vårdnadshavarna kan ändå fastställa vissa begränsningar, t.ex. vilka konton barnet kan se och om hen kan betala från sina konton.

1. Vårdnadshavarna öppnar bankkoder för en minderårig

Sign document icon - 640x360

Vårdnadshavarna ska ingå ett nätbanksavtal med Nordea för att barnet ska få bankkoder. Om barnet har två vårdnadshavare behövs samtycke av båda för att öppna bankkoderna.

Du kan ingå nätbanksavtalet kan för barnet på nätet. Ditt barn ska ha ett pass eller ID-kort med foto och ett telefonnummer.

Så här öppnar du bankkoder för ditt barn

2. Den minderåriga laddar ner och aktiverar appen Nordea ID

Mobile phone icon - 640x360

Med appen Nordea ID kan ditt barn logga in i Nordeas mobil- och nätbank. Dessutom kan hen godkänna betalningar och kortbetalningar på nätet om konto- och kortinställningar tillåter det.

Barnet kan ladda ner appen Nordea ID på sin telefon eller surfplatta i enhetens appbutik. Dessutom kan appen aktiveras till exempel på vårdnadshavarens mobilenhet i händelse av att barnets enhet går sönder.

Läs anvisningarna om appen Nordea ID

3. Det minderåriga barnet kan logga in i olika digitala tjänster

Computer with mobile phone icon - 640x360

Barnet kan använda både mobil- och nätbanken med sina bankkoder. Barnet kan använda mobilbanken på sin telefon eller surfplatta medan nätbanken fungerar på en dator.

MittKanta och många myndighetstjänster på nätet kräver ofta att man identifierar sig genom stark autentisering. Barnet kan identifiera sig med sina egna bankkoder om e-identifiering har aktiverats för dem.

Så här får du e-identifiering för ditt barn

Användning av och tryggheten vid barnets bankkoder

Barnets bankkoder är alltid personliga och bara barnet kan logga in med dem i mobil- och nätbanken. Det är viktigt att berätta för barnet att hen inte ska ge sina bankkoder till andra – inte ens till familjemedlemmar, kompisar eller myndigheter. Dessutom är det bra att barnet alltid loggar in i mobil- och nätbanken i en lugn miljö på så sätt att andra inte ser koderna.

Anvisningar för att använda barnets mobil- och nätbank

Mobilbanken fungerar med appen Nordea Mobile som laddas ner på barnets telefon eller surfplatta i enhetens appbutik. En fördel med mobilbanken är att den är enkel att ha med sig. På så sätt kan barnet lätt följa sin penninganvändning. Barnet kan logga in i nätbanken på datorns webbläsare via Nordeas webbplats.

Läs mer om Nordeas mobilbank

Läs mer om Nordeas nätbank

Inställningar och funktioner för barnets mobil- och nätbank

  • Vårdnadshavarna beslutar vilka konton barnet kan se i sin mobil- och nätbank och vilka konton hen kan använda för betalningar. Barnets konton kan också anslutas till vårdnadshavarnas mobil- och nätbank. Då kan vårdnadshavarna enklare följa saldot på kontot och se till att barnet har tillräckligt med pengar på kontot. Vårdnadshavarna bestämmer tillsammans om de kan göra betalningar från barnets konto i sin mobil- och nätbank.
  • Om barnet har ett betalkort ser hen det i mobil- och nätbanken och kan ändra inställningarna för det. Barnet kan till exempel spärra sitt kort tillfälligt eller permanent om det förkommer.
  • Om barnet har fond- eller aktieplaceringar ser hen dem i nät- och mobilbanken. Barnet kan dock inte självständigt ge köp- och säljuppdrag. Barnets spartjänster kan också anslutas till vårdnadshavarnas mobil- och nätbank.
  • Barnet kan inte själv öppna nya tjänster i mobil- och nätbanken. Då barnet fyller 15 år kan hen öppna grundläggande banktjänster för sig själv i Nordea Kundtjänst om hen får inkomster på sitt eget brukskonto.
  • Då barnet fyller 18 år syns hens konton och fonder inte längre i vårdnadshavarnas mobil- och nätbank. Om det myndiga barnet vill förlänga sina föräldrars dispositionsrätter kan hen återställa rätterna genom att kontakta Nordea Kundtjänst. Läs mer om banktjänster inför 18-årsdagen.
  • Barnet kan använda samma bankkoder också efter att hen blir myndigt. Då kan hen också öppna nya tjänster i mobil- och nätbanken.

Hur kan inställningar för barnets mobil- och nätbank ändras?

I samband med att nätbanksavtalet ingås fastställer vårdnadshavarna vilka konton barnet ser i mobil- och nätbanken. Vårdnadshavarna kan ändra inställningarna också senare genom att kontakta Nordea Kundtjänst.

Tips: Det går att ändra startskärmen i mobilbanken och fastställa vilka banktjänster barnet ser först när hen loggar in. Till exempel om barnet har fond- och aktieplaceringar kan man flytta bort dem från startskärmen. Tillsammans med barnet kan du anpassa skärmen då hen loggar in i mobilbanken för första gången. 

Läs anvisningar om hur du kan ändra startskärmen i mobilbanken.

Vanliga frågor om nätbankskoder för barn

Kolla också dessa tjänster för minderåriga

Hos Nordea får ditt barn mångsidiga banktjänster som du kan öppna flexibelt efter barnets behov.

Öppna tjänster för ditt barn smidigt på nätet

På nätet kan du utöver bankkoder öppna ett FörmånsKonto, brukskonto och betalkort för ditt barn. Dessa tjänster är avgiftsfria för barn.

Öppna tjänster för ditt barn på nätet Öppnas i nytt fönster