Tietojenkalastelua hakukoneissa ja käytetyn tavaran kauppapaikoilla
27.9.2024 Hakukoneissa (esim. Bing ja Google) on ollut aktiivista pankkitunnusten kalastelua OmaKannan nimissä. Haun ensimmäinen tulos on maksettu mainos, jonka linkki vie kalastelusivulle. Sivulla kalastellaan pankkitunnuksia. Hakukonekalastelua tehdään myös muiden toimijoiden nimissä. Kun kirjaudut palveluihin, käytä mobiilisovellusta, lisää sivu suosikiksi tai kirjoita koko verkko-osoite selaimen osoiteriville. Näin päädyt varmasti oikealle sivulle.
Tietoja kalastellaan myös käytetyn tavaran kauppapaikoilla. Tapauksissa myyjä saa viestin, että hänen myymänsä tavara on ostettu ja kauppa pitää viimeistellä viestissä olevan linkin kautta. Verkkosivulla kalastellaan tietoja vedoten esimerkiksi kaupan viimeistelyyn ja varojen saamiseen. Kauppojen viimeistelemiseksi tai varojen saamiseksi ei koskaan tarvitse antaa pankkitunnuksia, korttinumeroa tai muita henkilökohtaisia tietoja. Näitä tietoja ei pidä jakaa ulkopuolisten kanssa.
Mikäli olet joutunut huijauksen uhriksi, otathan viipymättä yhteyttä Nordea Asiakaspalveluun.
Arvonlisäveron muutokset voimaan 1.9.2024
20.8.2024 Yleinen arvonlisäverokanta nousi 1.9. alkaen ollen jatkossa 25,5%.
Päivitimme arvonlisäverollisten kertaluonteisten palveluidemme hinnoittelua. Asiakashintamme muuttuivat 1.9. alkaen arvonlisäprosentin korotuksen verran. Muihin hintoihin ei ole tullut muutoksia.
Veronpalautuksia maksussa
5.8.2024 Vuoden 2023 veronpalautukset maksetaan pankkitileille 3.7.2024, 5.8.2024, 3.9.2024, 3.10.2024, 4.11.2024 tai 3.12.2024. Veronpalautuksesi maksupäivän näet verotuspäätöksestäsi.
Tilille maksettava veronpalaus
Veronpalautus maksetaan tilillesi, jos Verohallinnolla on voimassaoleva tilinumerosi. Jos veronpalautus ei näy tililläsi, kannattaa odottaa ja tarkistaa tilanne uudestaan myöhemmin, sillä palautukset maksetaan ko. päivän aikana. Maksupäivä on myös voinut siirtyä, jos esim. veroilmoitusta on täydennetty myöhemmin.
Lue lisää vero.fi-sivuiltaAvautuu uuteen ikkunaan.
Maksuosoituksena maksettava palautus
Jos et ole ilmoittanut tilinumeroa Verohallinnolle, palautus maksetaan sinulle maksuosoituksena. Myös maksuosoituksina maksettavien ennakonpalautusten maksupäivät jaksottuvat usealle päivälle. Kun olet saanut ilmoituksen maksuosoituksesta, sinulla on monia eri vaihtoehtoja lunastaa veronpalautus.
Lue tarkemmat ohjeet ja lunastusvaihtoehdot sekä niihin liittyvät hinnat.
Uudet maksamisen turvarajat - näin varmistat sinulle tärkeät maksut
10.7.2024 Olemme ottaneet uudet maksamisen turvarajat käyttöön mobiili- ja verkkopankissa tehtäviin maksuihin, jotta voimme lisätä maksamisen turvallisuutta.
Turvarajat tarkoittavat sinulle sitä, että maksun toteutuminen saattaa edellyttää soittoa Nordea Asiakaspalveluun. Tällaisessa tilanteessa saat tiedon asiasta maksun eräpäivänä mobiili- tai verkkopankissa.
Tämän vuoksi on tärkeää, että teet sinulle tärkeät maksut aina Nordea Asiakaspalvelun aukioloaikojen puitteissa ja hyvissä ajoin ennen asiakaspalvelun sulkeutumista. Mikäli maksu erääntyy myöhemmin, tarkistathan maksun tilan verkko-tai mobiilipankissa sen eräpäivänä. Näin voimme varmistaa, että maksut vahvistetaan saman päivän aikana.
Huijausten määrä kasvaa voimakkaasti. Kehitämme jatkuvasti turvallisuusratkaisujamme, jotta voimme auttaa asiakkaitamme suojautumaan huijausyrityksiltä entistä tehokkaammin.
Kysymyksiä ja vastauksia
Minkä suuruinen maksu ylittää turvarajan?
Osa mobiili- ja verkkopankissa tehdyistä maksuista saattaa edellyttää soittoa Nordea Asiakaspalveluun. Näitä ovat esimerkiksi pankin järjestelmien havaitsemat poikkeavat maksut.
Mitä maksuja turvaraja koskee?
Turvarajat koskevat mobiili- ja verkkopankissa tehtäviä maksuja.
Voinko itse määritellä maksun turvarajan suuruuden?
Asiakas ei voi itse asettaa turvarajoja mobiili- ja verkkopankissa tehtäviin maksuihin.
Nordean uusi kassakonttori aukesi Helsingin Pasilassa
10.6.2024 Nordean uuden konttorin ovet ovat avautuneet asiakkaille Helsingin Pasilassa. Konttori on avoinna maanantaista perjantaihin klo 10–16.30 ja palvelee ilman ajanvarausta. Konttori sijaitsee erinomaisten kulkuyhteyksien varrella kauppakeskus Triplan välittömässä läheisyydessä.
Lue lisää lehdistötiedotteesta.
Petostorjunnan virtuaalitilaisuus ke 22.5.
15.5. Järjestämme ke 22.5. kello 17.30 - 18.30 petostorjunnan virtuaalisen tilaisuuden, jossa paneudumme huijauksien kiihtyvään kasvuun ja niiltä suojautumiseen. Tilaisuuden nimi on Järki ja tunteet - huijaukset torjutaan yhdessä.
Tilaisuudessa saat tietää, minkälaisia psykologisia keinoja huijari käyttää hyväkseen ja näet käytännön esimerkkejä kalastelutilanteista ja huijauksista. Saat myös konkreettisia neuvoja siihen, kuinka huijauksilta voi suojautua ja mitä tehdä, jos huijaus tapahtuu sinulle tai läheisellesi.
Virtuaalitilaisuuden asiantuntijat:
- Katja Myllyviita, psykologi, kouluttajapsykoterapeutti ja tietokirjailija
- Jaana Koivukangas, Rikosuhripäivystyksen kehitysjohtaja
- Annukka Multanen, Nordean petosviestinnän asiantuntija
- Sara Helin, Nordean petostorjunnan asiantuntija
- Lasse Riihimäki, Nordean petostorjunnan asiantuntija
Tilaisuuden juontaa MTV Uutisten uutisankkurina tunnetuksi tullut Keijo Leppänen.
Näet virtuaalitilaisuuden kutsun ja pääset ilmoittautumaan tästä linkistä. Muistathan ilmoittautua viimeistään ma 20.5.
Nordea avaa uuden kassakonttorin Helsingin Pasilaan
8.5.2024 Avaamme 10. kesäkuuta Helsingin Pasilaan uuden konttorin, joka palvelee kassa-asioissa ilman ajanvarausta. Konttori on avoinna maanantaista perjantaihin klo 10–16.30. Konttori sijaitsee erinomaisten kulkuyhteyksien varrella aivan kauppakeskus Triplan välittömässä läheisyydessä. Samassa yhteydessä Annankadun kassakonttori suljetaan 7. kesäkuuta.
Pasilaan avattavassa uudessa konttorissa Nordean asiakkaat voivat jatkossa nostaa ja tallettaa käteistä sekä maksaa laskuja.
Lue lisää lehdistötiedotteesta
Liikkeellä uudentyyppisiä huijauksia, joissa pyydetään soittamaan
8.5.2024 Eri yritysten nimissä on lähetetty huijaustekstiviestejä, joissa kehotetaan soittamaan viestissä näkyvään numeroon. Viesteissä väitetään esimerkiksi, että saajalla on erääntynyt maksu tai perintävaatimus. Kyseessä on huijausviesti, jossa ei ole linkkiä vaan puhelinnumero, johon kehotetaan soittamaan. Puhelu ei ohjaudu yritykseen, jonka nimissä viesti on lähetetty. Sen sijaan puhelu ohjautuu rikollisille, jotka esiintyvät yrityksen toimihenkilöinä.
Puhelun aikana soittajalle saatetaan väittää, että hänen pitää siirtää varansa turvaan, hänen nimissään on haettu lainaa tai hänen pitää ladata laitteelleen virustorjuntaohjelma. Rikollisten tavoitteena on kalastella pankkitunnuksia, saada soittaja vahvistamaan maksuja tai ladata soittajan puhelimelle haittaohjelma.
Turvallisen asioinnin varmistamiseksi:
- Tarkista yhteystiedot yrityksen omilta verkkosivuilta, jos sinua kehotetaan ottamaan yhteyttä yritykseen.
- Älä anna pankkitunnuksiasi tai korttitietojasi viestien linkkien kautta.
- Muista, että luotettavat toimijat eivät pyydä pankkitunnuksiasi tai korttitietojasi puhelimitse eivätkä kehota sinua tekemään maksuja.
- Lataa sovelluksia ainoastaan laitteen omasta sovelluskaupasta.
- Löydät lisätietoa haittaohjelmasta Kyberturvallisuuskeskuksen verkkosivuilta.
Verohallinto lähettää e-laskuehdotuksia osalle asiakkaistamme
30.4.2024 Verohallinto lähettää toukokuussa e-laskuehdotuksen mobiili- ja verkkopankkiin osalle asiakkaistamme. E-laskuehdotuksen saavat kiinteistöveroa maksavat asiakkaat, jotka eivät vielä ole tilanneet e-laskua ja ovat veronpalautusta varten ilmoittaneet Verohallinnolle Nordean tilinumeron.
E-laskuehdotus näkyy Nordean mobiilipankissa "Maksut ja e-laskut" -osiossa ja verkkopankissa "E-laskut" -osiossa. Jos hyväksyt ehdotuksen klikkaamalla sitä, saat jatkossa kiinteistöveroista sekä mahdollisista ennakko- ja jäännösveroista sekä perintö- ja lahjaverosta e-laskut suoraan mobiili- ja verkkopankkiisi.
Sinulla on 30 päivää aikaa reagoida e-laskuehdotukseen. Sen jälkeen ehdotus poistuu automaattisesti.
E-lasku mahdollistaa sinulle mutkattoman tavan hoitaa laskusi ja niiden vastaanotto on mahdollista ajasta ja paikasta riippumatta. Voit halutessasi ottaa erikseen käyttöön myös automaattisen maksamisen toiminnon, jolloin laskusi veloitetaan tililtä automaattisesti eräpäivänä.
Nordean uusi neuvontakanava auttaa asiakkaita petostilanteissa
2.4.2024 Nordea Asiakaspalveluun on avautunut puhelinkanava, jossa asiakas saa nopeasti neuvontaa ja tukea, kun hän epäilee joutuneensa huijatuksi.
Asiakkaat pääsevät Asiakaspalvelun neuvontalinjalle maanantaista perjantaihin klo 8–20 soittamalla numeroon 0200 3000 ja valitsemalla numeronäppäimen neljä.
Viikonloppuisin erillinen neuvontalinja ei ole käytössä, vaan asiakkaita palvelevat kaikki Asiakaspalvelun neuvojat. Pankkitunnukset ja kortit voi sulkea ympäri vuorokauden soittamalla Sulkupalveluun 020 333.
Lue lisää Nordea.com -sivustolta
Nordean Taidesäätiön kokoelmaa esittelevä näyttely Didrichsenin Taidemuseossa 26.5.2024 asti
11.3.2024 - Didrichsenin taidemuseon kevään 2024 näyttely "Taide muuttuvassa maassa – Nordean Taidesäätiön kokoelma" esittelee taidesäätiön merkittävää kokoelmaa. Teosvalikoima käsittää mm. Ferdinand von Wrightin, Helene Schjerfbeckin, Akseli Gallen-Kallelan, mutta myös suomalaisten modernistien kuten Rut Brykin, Ahti Lavosen ja Paul Osipowin taidetta.
Nordean asiakkaana saat sisäänpääsymaksusta kahden euron alennuksen maksaessasi Nordean kortilla. Mainitsethan lippua ostaessasi, että maksat Nordean kortilla. Alennusta ei voida hyvittää jälkikäteen.
Näyttely on avoinna 10.2.–26.5.2024.