Teknistä tietoa
Tarvitset verkkopankin käyttöä varten internet-selaimen, esimerkiksi Chrome-, Firefox-, Edge- tai Safari-selaimen.
Internet Explorerin vanhempia versioita ei enää tueta turvallisuussyistä. Siksi pyydämme sinua päivittämään uusimpaan versioon tai vaihtamaan toiseen selaimeen. Suosittelemme, että päivität laitteeseesi uusimman käyttöjärjestelmän tai käytät jatkossa uusinta Google Chrome-, Firefox-, Microsoft Edge- tai Safari-versiota, kun käytät verkkopalvelujamme.
Selain ja käyttöjärjestelmä
Selaimesi on se ohjelma, jolla pääset katsomaan kotisivuja. Verkkopankkia voi käyttää seuraavilla käyttöjärjestelmillä ja selaimilla:
Windows 10, Windows 11
Selain |
Firefox uusin versio |
Google Chrome uusin versio |
Microsoft Edge uusin versio |
Apple macOS 13 tai iOS 15 tai uudempi
Selain |
Safari |
Firefox uusin versio |
Google Chrome uusin versio |
Android 9 tai uudempi
Selain |
Firefox uusin versio |
Google Chrome uusin versio |
Linux Ubuntu, uusin versio
Selain |
Firefox uusin versio |
Pop-up-ikkunat
Jotkut verkkopankin palvelut, kuten kortin liittäminen verkkokäyttöön ja Markkinatiedot, vaativat ponnahdusikkunoiden sallimisen. Verkkopankin tukemissa selaimissa ponnahdusikkunat sallitaan seuraavilla asetuksella:
Google Chrome
- Avaa Google Chromen asetukset
- Valitse sivuvalikosta Lisäasetukset
- Valitse Tietosuoja ja turvallisuus -osiosta Sivuston asetukset
- Vieritä alas ja valitse Ponnahdusikkunat
Microsoft Edge
- Avaa Microsoft Edgen asetukset
- Valitse Tietosuoja ja suojaus
- Salli Pop-up-ikkunat
Jos haluat sallia ponnahdusikkunat vain tietyillä sivustoilla, valitse Lisäasetukset ja sen jälkeen Sivustoasetukset.
Mozilla Firefox, uusin versio
- Valitse työkaluriviltä Työkalut ja sen jälkeen Asetukset
- Valitse välilehti Sisältö
- Poista valinta kohdasta Estä ponnahdusikkunat selailun ajaksi
Safari
- Avaa Safari–valikko ja sen jälkeen Asetukset
- Valitse Suojaus-välilehti
- Poista Verkkosisältö-otsikon alla merkitty Estä ponnahdusikkunat -valinta
- Sulje ikkuna
Jos sinulla on ongelmia pääsyssä Nordean digitaalisiin palveluihin
- päivitä virustorjuntaohjelma ja käyttämäsi selain uusimpaan versioon
- varmista, että virustorjuntaohjelma ja selain sallivat pääsyn Nordean verkkosivuille.
Mikä on välimuisti eli cache?
Selainohjelmissa on käytössä välimuisti eli cache, johon yhteyden aikana haetut sivut tallentuvat. Myös verkkopankin sivut voivat tallentua välimuistiin. Jos käytät tietokonetta, jolla on myös muita käyttäjiä, (esimerkiksi työpaikalla ja kirjastossa), tulee välimuisti tyhjentää verkkopankin käytön jälkeen.
Verkkopankin sivut on salakirjoitettu SSL-salauksella. Voit määritellä selaimen asetuksiin, etteivät verkkopankin salatut sivut tallennu selaimen välimuistiin eikä kiintolevylle.
Voit tyhjentää välimuistin (cache) selaimen asetuksissa valitsemalla Työkalut ja sen jälkeen internet-asetukset. Tyhjennys poistaa välimuistista myös kaikki muut internetistä hakemasi sivut.
Tyhjennä välimuisti aina, kun olet käyttänyt verkkopankkia yhteiskäyttöisellä tietokoneella. Kun laite on vain sinun omassa käytössäsi, ei välimuistin tyhjentäminen ole tarpeen.