Digitukea sinulle

Tarjoamme sinulle digineuvontaa ja -opastusta kun kaipaat tukea pankkiasioiden digitaaliseen hoitamiseen. Valitse vain sinulle sopivin tapa.  

Haluatko vierailla pääkaupunkiseudun digipisteessä?

Digipisteellä saat apua mobiili- ja verkkopankin käyttöön, sekä pankkitunnuksiin,  tunnistautumiseen ja maksamisen tapoihin liittyen. 

Digipisteet pääkaupunkiseudulla:

  • Kamppi (Annanaukio 1). Avoinna maanantai-perjantai 10-16.30.
  • Tikkurila (Väritehtaankatu 8, 3.krs). Avoinna tiistai-torstai klo 13-16.30.

Tutustu videoihin, oppaisiin ja esitteisiin

Mobiilipankin video ja käyttöopas

Verkkopankin video ja käyttöopas

Nordea ID -sovellus

Nordea ID -laite

Konttori kotonasi -opas

Turvallinen pankkiasiointi -esite

Digitukea yhteistyökumppaneiltamme

Digitukea ja maksutonta opastusta tietokoneiden, tablettien ja kännyköiden käytössä tarjoavat lukuisat järjestöt ja yhdistykset ympäri Suomen. Yhteistyökumppaneidemme verkkosivuilta löytyy myös runsaasti ohjeita ja tukimateriaalia itseopiskelua varten. 

Senior Surf etäopastus tarjoaa tukea mm. digilaitteen tai -palvelun käytön opettelussa, yksittäisen digipulman ratkaisussa tai rohkaisee ja neuvoo uuden digilaitteen hankinnassa tai digipalvelun käyttöönotossa. Etäopastus on maksutonta, ja tapahtuu puhelimitse tai videoyhteydellä tarvittavia ohjelmia käyttäen. Opastusta tarjotaan ma-su klo 8-20.

Lue lisää Senior SurfistaAvautuu uuteen ikkunaan

Lue lisää Senior Surf etäopastuksestaAvautuu uuteen ikkunaan

Toimimme yhteistyössä myös seuraavien yhdistysten kanssa: 

Enter ryAvautuu uuteen ikkunaan, Valli ryAvautuu uuteen ikkunaan, Savonetti ryAvautuu uuteen ikkunaan, Mukanetti ry,Avautuu uuteen ikkunaanJoen severi ryAvautuu uuteen ikkunaan ja Turun kansalliset seniorit ryAvautuu uuteen ikkunaan:n kanssa.

Mitä tarvitset digitaalista pankkiasiointia varten?

Digitaalista pankkiasiointia varten tarvitset älypuhelimen, tabletin tai tietokoneen. Näillä laitteilla voit hoitaa pankkiasioitasi verkko- tai mobiilipankissa helposti ja turvallisesti, oman kodin rauhassa.

Pankkipalveluiden käyttöön tarvitset käyttäjätunnuksen sekä tunnistautumisvälineen. Tunnistautumisvälineitä ovat mobiililaitteeseen ladattava Nordea ID -sovellus tai erillinen Tunnuslukulaite.

Mikäli sinulla ei ole älypuhelinta tai tablettia, johon saa Nordea ID -sovelluksen, tarjoamme Tunnuslukulaitteen käyttöösi. Pidä tunnusluvut aina vain sinun tiedossasi. 

Pankkitunnukset

Pankkitunnuksilla eli käyttäjätunnuksella ja tunnistautumisvälineellä kirjaudut verkko- ja mobiilipankkiin, tunnistaudut puhelinpalvelussamme ja allekirjoitat sopimuksia. 

Muiden palveluntarjoajien verkkopalveluihin tunnistautumiseen  tarvitset lisäksi vahvan sähköisen tunnisteen eli  e-tunnisteen. 

E-tunnisteen saat käyttöösi käymällä  konttorissa todistamassa henkilöllisyytesi.

Lue lisää pankkitunnuksista

Lue lisää e-tunnisteesta

Arrows icon - 640x360

Nordea ID -laite ja tunnuslukulaite

  • Nordea ID -laite (musta) on tunnistautumisväline, joka sopii asiakkaille, joilla ei ole mahdollisuutta ladata Nordea ID -sovellusta mobiililaitteeseen.
  • ​Vanha tunnuslukulaite (valkoinen) on poistumassa valikoimastamme vaiheittain. 30.3.2025 alkaen valkoisella tunnuslukulaitteella ei voi enää kirjautua mobiilipankkiin. 15.9.2025 valkoisen tunnuslukulaitteen käyttö loppuu kokonaan. Jos sinulla on älypuhelin tai tabletti, suosittelemme ottamaan käyttöön Nordea ID -sovelluksen. Jos sinulla ei ole mobiililaitetta, voit ottaa käyttöön Nordea ID -laitteen.​
  • Valittavissa on myös puhuva tunnuslukulaite, joka on tarkoitettu näkövammaisille asiakkaillemme. Puhuva tunnuslukulaite on saatavilla konttoristamme, johon voit varata ajan olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Lue lisää laitteista

NEW Nordea ID and Code calculator- small - Blue background

Digisanasto

Digisanastosta löydät selvennykset digiasioinnissa yleisimmin käytetyille termeille.

E-tunniste

E-tunniste eli vahva sähköinen tunniste mahdollistaa vahvan tunnistautumisen pankkitunnuksillasi. Sen avulla voit tunnistautua viranomaisten, kuten Kelan ja Verohallinnon sekä muiden kolmannen osapuolen palveluihin. 

Jos saat pankkitunnuksia käyttäessäsi ilmoituksen “Sinulla ei ole tunnistautumiseen sopivaa sopimusta”, pankkitunnuksissasi ei ole e-tunnistetta.

E-tunnisteen käyttöönotto onnistuu asioimalla Nordean konttorissa ajanvarauksella. Hyväksymme konttoriasioinnissa henkilöllisyystodistuksena voimassa olevan passin tai henkilökortin. Voit varata ajan konttoriin olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Lue lisää alaikäisen lapsen e-tunnisteesta

Löysitkö etsimäsi?