Maksamisen monet vaihtoehdot
Maksukortti on turvallinen ja kätevä väline päivittäisten ostosten maksamiseen. Kortin turva-asetuksilla voit rajata esimerkiksi vuorokausikohtaista käteisnosto- ja maksurajaa ja räätälöidä näin kortin juuri läheisen tarpeisiin sopivaksi. On hyvä muistaa, että kortti on aina henkilökohtainen, eikä sen tunnuslukua saa kertoa muille.Lähimaksaminen on tapa maksaa ostokset viemällä maksukortti maksupäätteen lähelle. Korttia ei tarvitse laittaa maksupäätteeseen tai tunnuslukua näppäillä. Lähimaksaminen sujuvoittaa asiointia sekä varmistaa, ettei tunnusluku joudu asiattomien haltuun. Lähimaksua voi hyödyntää alle 50 euron suuruisissa maksuissa. Nordean myöntämiin uusiin ja uusittaviin Mastercard- ja Visa -kortteihin sisältyy lähimaksuominaisuus.
Käteistä tarvitaan nykypäivänä enää hyvin harvoin. Jos kuitenkin haluaa käteisellä asioida, sitä saa nostettua helpoiten Nordean kortilla Otto-automaateista tai korttiostoksen yhteydessä K-ryhmän ruokakaupoista, Tokmanni-myymälöistä ja R-kioskeista.
Käteistä on myös mahdollista tilata haluamaansa Postin toimipisteeseen. Toimintatapamme varmistaa käteisen saannin turvallisesti silloin, kun käteistä ei ole saatavilla lähikonttorista.
Lue ohjeet käteisen tilaukseen postin välityksellä.
Laskut maksuun
Maksupalvelu soveltuu satunnaisten laskujen maksamiseen, jos käytössäsi ei ole verkkopankkia. Maksupalvelukuoressa voit jättää laskusi valtion postin laatikkoon. Maksamme maksukuoressa pankkiin tulleet laskusi ja veloitamme summan tililtäsi. Maksupalvelukuoret ovat maksuttomia ja me maksamme postimaksun. Sinun tarvitsee vain huolehtia siitä, että tililläsi on katetta maksujen suorittamiseen. Voit tilata maksupalvelukuoria läheisesi puolesta maksupalvelu-sivulla olevalla lomakkeella, chatilla tai puhelimitse asiakaspalvelustamme 0200 3000Avautuu uuteen ikkunaan (pvm/mpm).
Suoramaksu sopii toistuvien laskujen maksamiseen, esim. vuokraan tai sähkölaskuun. Suoramaksusopimuksen tekemällä lasku lähtee aina automaattisesti tililtäsi. Tee sopimus Nordean konttorissa, jos se on laskuttajan puolesta mahdollista.
Mikäli läheiselläsi on käytössään verkkopankki, voi laskut vastaanottaa E-laskun avulla sähköisessä muodossa suoraan verkkopankkiin hyväksyttäväksi. Mobiilipankissa voi puolestaan hyödyntää puhelimen kameraa laskussa olevan viivakoodin lukemiseen. Tällöin laskun tietoja ei tarvitse erikseen syöttää ja virhenäppäilyiltä vältytään.
Neuvontaa ja palvelua puhelimitse lähes kaikissa pankkiasioissa
Neuvomme ja autamme puhelimitse kaikissa pankkiasioissasi. Kun tunnistaudut soittaessasi (tunnuslukusovelluksen tai laitteen avulla), voit hoitaa puhelimessa lähes kaikki pankkiasiasi, eikä sinun tarvitse lähteä konttoriin.
Pankkitunnukset on siis hyvä hankkia puhelinasiointia varten iäkkäällekin asiakkaalle, vaikkei niitä käyttäisikään verkkopankkiasiointiin. Läheisen kannustus ja tuki voivat olla avainasemassa ja asiakaspalveluumme kannattaa mahdollisuuksien mukaan soittaa yhdessä. Mikäli läheiselläsi on käytössään mobiilipankki, voi sen kautta soittaa asiakaspalveluumme valmiiksi tunnistautuneena, jopa täysin ilman tunnusten näppäilyä, mikäli käytössä on sormenjälkitunnistus.
Tunnusten näppäily voi osalle olla kuitenkin haastavaa. On hyvä tietää, että yleisneuvontaa voimme toki antaa myös ilman henkilöllisyyden todentamista.