- Kuka korvaa, jos joudun huijatuksi?
Voit tehdä sinulle kuulumattomista kortti- ja tilitapahtumista reklamaation.
Reklamaation käsittelyaika on noin 2-3 kuukautta. Kaikki reklamaatiot käsitellään tapauskohtaisesti, ja saat tiedon päätöksestä kirjallisena verkkopankkiin tai Omapostiin.
Ohjeet reklamaation tekemiseen. Luethan ohjeet huolellisesti läpi.
- Onko mobiilipankki turvallisempi kuin verkkopankki?
Mobiili- ja verkkopankki ovat yhtä turvallisia, kun niitä käyttää huolellisesti ja pitää mielessä muutaman muistisäännön:
- Älä kirjaudu verkkopankkiin hakukoneiden, tekstiviestien, sähköpostien tai sosiaalisen median linkkien kautta.
- Kirjaudu verkkopankkiin Nordean verkkosivujen kautta tai käytä kirjanmerkkiä tai suosikkia.
- Varmista älylaitteesi turvallisuus. Älä lataa laitteellesi sovelluskaupan ulkopuolisia sovelluksia.
- Miten voin estää huijaukset, jos henkilökohtaisia tietojani on päätynyt luvatta ulkopuolisille?
Ilmoita tapahtuneesta Nordea Asiakaspalveluun.
Lisäksi voit tehdä vapaaehtoisen ja maksuttoman luottokiellon, joka suojaa sinua silloin, kun henkilötietosi on varastettu. Tee luottokielto Verohallinnon ylläpitämässä Positiivisessa luottorekisterissäAvautuu uuteen ikkunaan.
Kattavat toimintaohjeet löydät Suomi.fi:n oppaastaAvautuu uuteen ikkunaan.
- Mitä turvarajoja maksuissa on käytössä?
Voit muokata maksukorttisi turvarajoja ja maarajausta helposti mobiili- ja verkkopankissa.
Voit rajoittaa tilivarojen käyttöä asettamalla tilin katselutiliksi Nordea Asiakaspalvelun kautta. Tällöin näet tilin mobiili- ja verkkopankissa, mutta et voi tehdä itse tililtä maksuja. Maksujen teko onnistuu tunnistautuneena asiakaspalvelumme kautta.
Lisäksi Nordeassa on käytössä pankin määrittelemät maksamisen turvarajat, jotka koskevat mobiili- ja verkkopankissa tehtäviä maksuja. Tällaisen turvarajan ylittyessä maksun toteutuminen edellyttää sinulta soittoa Nordea Asiakaspalveluun. Tässä tapauksessa saat mobiili- tai verkkopankissa ilmoituksen: ”Maksu ylittää turvarajan, soita Nordea Asiakaspalveluun”.
Turvallisuussyistä maksusi voidaan myös hylätä. Tällöin maksutiedoissa lukee ”Syy: Maksu hylättiin. Tarkista maksun tiedot. Olemme yrittäneet tavoitella sinua puhelimitse tai laittaneet viestin verkko- ja mobiilipankkiin.”
Jos maksusi on turvallisuussyistä käsittelyssä, sinun ei tarvitse tehdä maksua uudelleen samoilla tiedoilla. Mikäli maksu ei ole lähtenyt tililtäsi vuorokauden kuluessa etkä ole saanut ilmoitusta hylkääntyneestä maksusta, ole yhteydessä Asiakaspalveluun. Jos maksulla on kiire, voit olla yhteydessä Asiakaspalveluun.
- Mitä on tietojenkalastelu?
Tietojenkalastelua (phishing) tehdään useiden eri toimijoiden nimissä. Tietoja kalastellaan puhelimitse, tekstiviesteillä, sähköposteilla, sosiaalisessa mediassa ja hakukoneissa. Rikollisen tavoitteena on saada haltuunsa uhrin henkilökohtaisia tietoja, kuten pankkitunnuksia tai korttitietoja.
Sähköpostikalastelussa viestissä on usein linkki tai liite, jonka kautta uhrilta pyydetään pankkitunnuksia. Myös testiviestikalastelussa (smishing) viestissä voi olla linkki tai liite tai viestissä kehotetaan saajaa itse soittamaan viestissä näkyvään numeroon. Puhelinkalastelussa (vishing) uhrille soitetaan pankin tai viranomaisen edustajana. Uhrilta pyydetään pankkitunnuksia tai häntä kehotetaan tekemään maksuja.
Tietojen kalastelussa vedotaan usein kiireeseen. Jos saat yhteydenoton, jossa sinulta pyydetään pankkitunnuksia tai korttitietoja, pysähdy ja mieti hetki ennen tietojen antamista. Tarvittaessa voit tarkistaa yhteydenoton oikeellisuuden ottamalla itse yhteyttä tahoon, jonka nimissä yhteydenotto lähetettiin. Tarkista toimijan yhteystiedot esimerkiksi heidän omilta verkkosivuiltaan.
- Mitä konkreettista Nordea tekee huijausten estämiseksi?
Kehitämme jatkuvasti pankkipalveluiden ja asioinnin turvallisuutta. Teemme tiivistä yhteistyötä viranomaisten ja muiden pankkien kanssa Suomessa ja muissa Pohjoismaissa. Jaamme aktiivisesti vinkkejä turvalliseen pankkiasiointiin eri viestintäkanavissamme.
Monitoroimme kortti- ja tilimaksuja ja olemme asettaneet turvarajoja verkko- ja mobiilipankissa tehtäviin maksuihin. Voit myös itse asettaa rajoituksia palveluidesi käyttöön:
- Mistä tiedän, että soittaja on Nordealta?
Nordean edustaja ei koskaan pyydä sinulta pankkitunnuksiasi tai korttitietojasi.
Voit varmistaa, että saamasi puhelu on Nordeasta Nordea ID -sovelluksen Varmista puhelu -toiminnolla.
Epäilyttävässä tilanteessa katkaise puhelu ja varmista yhteydenoton aitous soittamalla itse Nordean asiakaspalveluun.
- Minua on huijattu, mitä teen?
Jos huijarilla on tiedossa korttitietosi tai pankkitunnuksesi, on tärkeää toimia heti. Puhelimessa voit sulkea sekä kortin että pankkitunnukset.
Soita Nordean asiakaspalveluun ja valitse jononauhalta petostilanteiden neuvontalinja (numeronäppäin neljä).
Asiakaspalvelun ollessa kiinni soita sulkupalveluun +358 20 333Avautuu uuteen ikkunaan (pvm/mpm*). Sulkupalvelu palvelee vuorokauden ympäri kaikkina päivinä.
Kun välittömät toimenpiteet on tehty, saat Nordean asiakaspalvelusta tietoa uusien tunnusten avaamisesta ja ohjeita rikosilmoitukseen ja reklamaatioprosessin käynnistämiseen.
Tee korttireklamaatio
- Miten päivitän yhteystietoni Nordealle?
On tärkeää varmistaa, että meillä Nordeassa on ajantasaiset yhteystietosi. Oikeiden yhteystietojen avulla tavoitamme sinut tärkeissä pankkiasioissa ja asiointisi sujuu mutkattomasti.
Tarkista ja muokkaa yhteystietojasi mobiili- ja verkkopankissa
Mobiilipankki: Profiili / Yhteystiedot / Tarkista sähköpostisi ja puhelinnumerosi
Verkkopankki: Oma nimesi / Profiili / Tarkista sähköpostisi ja puhelinnumerosi
Kotimaan ja ulkomaan osoitemuutokset päivittyvät Nordeaan automaattisesti Digi- ja Väestötietovirastosta, kun olet tehnyt virallisen osoitteenmuutoksen Postin verkkopalvelun kautta.